Se hvem der er med i den globale plante-elite!
Bettina Camilla Vestergaard
Bettina Camilla Vestergaard

Fragments og Rearrangements (The Global Plant Elite for Public Spaces) omfatter verdens mest almindeligt anvendte parkplanter og planter til forskønnelse af offentlige områder. Planterne tilhører den globale plante-elite og de er ofte plantet i næsten ens parker og offentlige anlæg over alt på jorden. Parkernes og de offentlige anlægs historie spores tilbage til den tidlige modernisme i europæiske byplanlægning og til den vestlige kolonisation, der omfattede botanisk overflytning af planter og konstruktion af parker til overklassen i landene uden for Europa.

Landene i det globale marked designer stadig deres offentlige parker i overensstemmelse med de vestlige principper og vestlig æstetik for parker og offentlige anlæg. Det gør de selv om det ofte har alvorlige destruktive konsekvenser for landenes biodiversitet og økonomi.

“Jeg er meget optaget af at undersøge steder, hvor personlige, sociale, kulturelle og politiske ideer krydser hinanden. Og i mine værker - fotos og tekster -  udfordres stedernes tilblivelse og udformning samt magtforholdet i disse rum”  forklarer Bettina Camilla Vestergaard.

Bettina Camillas værker udfolder en poetisk fortælling, som samtidig stiller spørgsmålstegn ved sandhedsværdien af det vi ser.

Fragments and Rearrangements (The Global Plant Elite for Public Spaces)er ikke blot en registrering af  de mest anvendte parkplanter, men serien afspejler samtidig den orden og logik, der repræsenterer planterne inden for videnskab og offentlige rum.

I Bettina Camillas beskrivelse af park-planterne tager hun dog hverken afsæt i en ensidig videnskabelig tilgang eller i geometriske mønstre i blomsterbede. I stedet fremhæver hun det fragmenterede, tilfældige og associative som et middel til at sætte spørgsmålstegn ved forholdet mellem skønhed og orden.

“Bettina Camilla Vestergaards værker vækker ens nysgerrighed, for på den ene side er de smukke og poetiske, men samtidig er de opdelt, skåret og sammensat, så man ikke kommer uden om at reflektere over sammenhæng og mening. Det er så spændende, når en kunstner tager mig i hånden, og fører mig ind i ukendt land, og det gør Bettina.” siger Vilhelm Halgreen, Galleri Grundstof.

Bettina Camilla Vestergaard (født 1975) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi, Kunsthögskolen i Malmö, og hun har studeret på University of California, Los Angeles, USA. 

Bettina Camilla har udstillet på gruppe- og soloudstillinger i Europa, USA, Mexico og Vietnam. Hun har bl.a. udstillet på Momentum 2011 the 6th Nordic Biennial for Nordic Contemporary Art i Norge, Malmö Nordic 2013, Münchner Stadtsmuseum, Ung Dansk Fotografi 2013 iFotografisk Center, København, 2014 Frames, The Galsgow International 2014 Festival for Contemporary Art, Museet for Samtidskunst i Roskilde (2015).

Facebook
Del på facebook
Rearrangements #1 (The global plant elite for global spaces)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
150 x 100cm - 18.000 kr.
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Rearrangements #2 (The global plant elite for global spaces)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
150 x 100 cm - 18.000 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #3 (Salix Babylonica)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
40 x 40 cm - 3.800 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #4 (Cedrus Deodora)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
30 x 30 cm og 40 x 40 cm - 4.400 dk
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #5 (Thuja Plicata)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
50 x 50 cm - 4.500 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #6 (Tagetes)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
25 x 25 cm - 2.800 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #7 (Iris)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
25 x 25 cm og 25 x 25 cm - 4.000 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragment #8 (Chamaecyparis Lawsoniana)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
30 x 30 cm og 30 x 30 cm - 4.200 kr
Se tilbud på samlet salg nederst i værkoversigten
Oplag max: 5 +1AP
Fragments and Reaarnagements (The global plant elite for public spaces)
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
8 værker - samlet pris 48.000 kr
Spar 11.700 kr
Oplag max: 5 + 1AP
Rearrangements #1 og #2
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
2 værker - samlet pris 33.000 kr
Spar 3.000 kr
Oplag max: 5 +1AP
Fragments #3 - #8
Arkivholdbart Inkjetprint. Sort ramme med glas.
6 værker - samlet pris 18.500 kr
Spar 5.200 kr
Oplag max: 5 + 1AP
Bettina Camilla Vestergaard

Fragments og Rearrangements (The Global Plant Elite for Public Spaces) omfatter verdens mest almindeligt anvendte parkplanter og planter til forskønnelse af offentlige områder. Planterne tilhører den globale plante-elite og de er ofte plantet i næsten ens parker og offentlige anlæg over alt på jorden. Parkernes og de offentlige anlægs historie spores tilbage til den tidlige modernisme i europæiske byplanlægning og til den vestlige kolonisation, der omfattede botanisk overflytning af planter og konstruktion af parker til overklassen i landene uden for Europa.

Landene i det globale marked designer stadig deres offentlige parker i overensstemmelse med de vestlige principper og vestlig æstetik for parker og offentlige anlæg. Det gør de selv om det ofte har alvorlige destruktive konsekvenser for landenes biodiversitet og økonomi.

“Jeg er meget optaget af at undersøge steder, hvor personlige, sociale, kulturelle og politiske ideer krydser hinanden. Og i mine værker - fotos og tekster -  udfordres stedernes tilblivelse og udformning samt magtforholdet i disse rum”  forklarer Bettina Camilla Vestergaard.

Bettina Camillas værker udfolder en poetisk fortælling, som samtidig stiller spørgsmålstegn ved sandhedsværdien af det vi ser.

Fragments and Rearrangements (The Global Plant Elite for Public Spaces)er ikke blot en registrering af  de mest anvendte parkplanter, men serien afspejler samtidig den orden og logik, der repræsenterer planterne inden for videnskab og offentlige rum.

I Bettina Camillas beskrivelse af park-planterne tager hun dog hverken afsæt i en ensidig videnskabelig tilgang eller i geometriske mønstre i blomsterbede. I stedet fremhæver hun det fragmenterede, tilfældige og associative som et middel til at sætte spørgsmålstegn ved forholdet mellem skønhed og orden.

“Bettina Camilla Vestergaards værker vækker ens nysgerrighed, for på den ene side er de smukke og poetiske, men samtidig er de opdelt, skåret og sammensat, så man ikke kommer uden om at reflektere over sammenhæng og mening. Det er så spændende, når en kunstner tager mig i hånden, og fører mig ind i ukendt land, og det gør Bettina.” siger Vilhelm Halgreen, Galleri Grundstof.

Bettina Camilla Vestergaard (født 1975) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi, Kunsthögskolen i Malmö, og hun har studeret på University of California, Los Angeles, USA. 

Bettina Camilla har udstillet på gruppe- og soloudstillinger i Europa, USA, Mexico og Vietnam. Hun har bl.a. udstillet på Momentum 2011 the 6th Nordic Biennial for Nordic Contemporary Art i Norge, Malmö Nordic 2013, Münchner Stadtsmuseum, Ung Dansk Fotografi 2013 iFotografisk Center, København, 2014 Frames, The Galsgow International 2014 Festival for Contemporary Art, Museet for Samtidskunst i Roskilde (2015).

Facebook
Del på facebook
Nyhedsbrev