Joaquin Zaragoza arbejder med projekter, der udstiller modsætninger i lokalområder
Joaquin Zaragoza
Joaquin Zaragoza

Fotografiet er ikke det, man først og fremmest tænker på, hvis man kender Joaquin Zaragoza kunstpraksis. Men tænker man lidt nærmere, er fotografiet et oplagt medie for den meget flittige og produktive kunstner og kurator.

Joaquin har boet i Danmark siden 1996. Han er uddannet som billedhugger i Spanien fra 1991-96 og uddannet billedkunstner fra Det Jyske Kunstakademi i 2006. I hele sin praksis arbejder Joaquin med socialt orienterede projekter og begreber, f.eks. socialt samvær, fordomme og identitet. Han tager ofte udgangspunkt i lokalmiljøer eller geografiske områder, hvor der er sociale uoverensstemmelser. Det kan være boligkvarterer, ghettokvarterer, byfornyelsesprojekter, kulturprojekter eller som i denne fotoserie, hvor han gennem sine værker kommenterer og sætter fokus på forholdene ved grænsen mellem Spanien og Marokko ved de spanske enklaver Ceuta og Mellila i Nordafrika. Små landområder, der udstiller de aktuelle grænseproblematikker mellem Europa og Afrika. I øjeblikke er det de sociale spændinger mellem Europa og flygtninge fra de arabiske borgerkrigsområder, der er meget tydelige, men området har altid været kendetegnet ved dirrende spændinger mellem den lokale (spiritus-, narko-, tobak-) smuglervirksomhed og myndighederne, om end de i lange perioder lever i stiltiende tolerence.

”Jeg er meget optaget af, strukturen i sociale spændinger i afgrænsede områder, f.eks. boligområder, eller som her i et relativt lille landområde” forklarer Joaquin Zaragoza ”Det her område, er jeg især optaget af, fordi jeg har fulgt området  gennem de sidste 30 år. Dengang var den 13 km lange grænse blot markeret en sti trampet af de spanske grænsesoldater. Nu er der dobbelt pigtrådshegn, og det signalerer jo ikke ligefrem åbenhjertighed, dialog og samarbejde”

Joaquin arbejder ofte involverende i sine projekter, sådan at publikum er en del af projektet.

”Joaquins billeder insisterer på, at man tager stilling og forholder sig til indholdet” siger Vilhelm Halgreen, Galleri Grundstof ”Det gør, at man på en måde kommer tættere på billedet, i hvert fald kan man ikke bare lade som ingenting. Joaquin vil have os til at deltage i sine værker, og det vil han også i fotografierne. Det er så sejt”

Fotoserien er i sig selv et on-going projekt, og der tilføres løbende nye værker i serien.

Facebook
Del på facebook
Rød ballon og tidsler
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Grænsen
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 2
Gummibåd
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 3
Måger over Middelhavet
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Agave i blomst
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
30x18cm + 30x18cm - 4.000 kr
NB. Værket består af to fotografier
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Nordvestligt grænseområde (Melilla)
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Hegn, vagttårn,udsigtspavillon
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
"Altid være min nuværende"
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
"Jeg savner dig"
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Bunker
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
"Gratis knus"
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
"Tro, adlyde, kæmpe"
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Plastikposer fanget ved sydligste EU-hegn
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Langt væk hjemmefra (Mohamed Djomaa)
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
"Kom ikke til Danmark"
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Drengene
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
(Rodi Ahmed, Ahmed Bakki, Farhad Kobane, Ferhan Qameslo, Moustafa Brahim)
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Vandflaske
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
47 x 30 cm - 3.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 4
Paradis
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Drivhuset
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Meloner
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Arbejdsplads
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
39 x 54 cm - 5.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Gemmested
Lambdaprint med hvid kant. Indrammet
36 x 209 cm - 10.000 kr
Oplag max: 5+1AP
Antal tilbage: 5
Joaquin Zaragoza

Fotografiet er ikke det, man først og fremmest tænker på, hvis man kender Joaquin Zaragoza kunstpraksis. Men tænker man lidt nærmere, er fotografiet et oplagt medie for den meget flittige og produktive kunstner og kurator.

Joaquin har boet i Danmark siden 1996. Han er uddannet som billedhugger i Spanien fra 1991-96 og uddannet billedkunstner fra Det Jyske Kunstakademi i 2006. I hele sin praksis arbejder Joaquin med socialt orienterede projekter og begreber, f.eks. socialt samvær, fordomme og identitet. Han tager ofte udgangspunkt i lokalmiljøer eller geografiske områder, hvor der er sociale uoverensstemmelser. Det kan være boligkvarterer, ghettokvarterer, byfornyelsesprojekter, kulturprojekter eller som i denne fotoserie, hvor han gennem sine værker kommenterer og sætter fokus på forholdene ved grænsen mellem Spanien og Marokko ved de spanske enklaver Ceuta og Mellila i Nordafrika. Små landområder, der udstiller de aktuelle grænseproblematikker mellem Europa og Afrika. I øjeblikke er det de sociale spændinger mellem Europa og flygtninge fra de arabiske borgerkrigsområder, der er meget tydelige, men området har altid været kendetegnet ved dirrende spændinger mellem den lokale (spiritus-, narko-, tobak-) smuglervirksomhed og myndighederne, om end de i lange perioder lever i stiltiende tolerence.

”Jeg er meget optaget af, strukturen i sociale spændinger i afgrænsede områder, f.eks. boligområder, eller som her i et relativt lille landområde” forklarer Joaquin Zaragoza ”Det her område, er jeg især optaget af, fordi jeg har fulgt området  gennem de sidste 30 år. Dengang var den 13 km lange grænse blot markeret en sti trampet af de spanske grænsesoldater. Nu er der dobbelt pigtrådshegn, og det signalerer jo ikke ligefrem åbenhjertighed, dialog og samarbejde”

Joaquin arbejder ofte involverende i sine projekter, sådan at publikum er en del af projektet.

”Joaquins billeder insisterer på, at man tager stilling og forholder sig til indholdet” siger Vilhelm Halgreen, Galleri Grundstof ”Det gør, at man på en måde kommer tættere på billedet, i hvert fald kan man ikke bare lade som ingenting. Joaquin vil have os til at deltage i sine værker, og det vil han også i fotografierne. Det er så sejt”

Fotoserien er i sig selv et on-going projekt, og der tilføres løbende nye værker i serien.

Facebook
Del på facebook
Nyhedsbrev