Bevægelse og farver karakteriserer Anne- Marie Pedersens værker
Anne-Marie Pedersen
Anne-Marie Pedersen

Anne-Marie Pedersen – Rie – (f. 1962) er kolorist. Hun er uddannet fra Aarhus Kunstakademi i 1992 med fokus på maleriet , og det er det koloristiske blik herfra, hun har taget med over i sine videoer og fotografier. Det er også i maleriet, hun først eksperimenterede og udfordrede bevægelsen i billedet. Der skal ske noget når man kigger på Ries værker, - både i selve værket, men i lige så høj grad, skal der ske noget i beskueren. Det er farverne og bevægelsen, det handler om.

Derfor er det på sin vis også oplagt, at film og video mere og mere er blevet hendes medier. Her kan bevægelsen og farverne komme helt til udfoldelse, og her kan hun arbejde videre med bevægelsen i værket, så den kommer til at indgå på helt nye sammenhænge.

I det koloristisk og kompositorisk smukke værk Aleffen indgår en video af rislende vand. Det bryder det stramt komponerede værk og tilfører det smidighed, sanselighed og fleksibilitet, - den hårde skal og det bløde og smidige indeni.

I andre værker som f.eks. i Eye arbejder Rie meget konkret med den organiske bevægelse, - et stort øje ligger næsten skjult i skovbunden og blinker til den forbipasserende. Øjet har ladet sine farverige indtryk smitte af på bladene omkring, der lyser op i mange forskellige farver. Måske er det et stort monster, der overvåger os fra jordens indre, - et monster fuld af dejlige farver. Uhyggeligt og dejligt på én gang.

På samme måde er  Heart Beat også en konkret organisk bevægelse, - her er det det pulserende, blodrøde hjerte, der er videoens motiv. Videoen vises i et mindre rum – en stor montre – og lyset og bevægelserne i filmen kommer til at påvirke lyset i hele rummet. Videoen er igen en del af en installation, og hjertet bliver helt konkret rummets livgivende katalysator.

I Simoultaneous er det ikke længere et lille rum, men hele omgivelsen, der bliver en del af værket. Rie Pedersens koloristiske tilgang fornægter sig heller ikke her. Gennem projektion, spejling og transparens i flere lag farvet glas, ser man videoen af en kropslige dans udført af et stort stykke blødt stof integreret med livet på gaden udenfor. Et fantastisk smukt værk, der måske peger på, at verden derude kan trænge til mere farve og ro, men også på smukkeste vis understreger den pantomime, som gadens trafikanter eller et stykke papir i blæsten opfører sammen med videoen for øjnene af os.

Anne-Marie Pedersens fotografiske kollager er alle sammensat med hendes sikre farvefornemmelse, og viser billedlige associationer eller kommentarer til hverdagens begivenheder, - det kan være Anne-Maries egne oplevelser, eller hentet i kollagens motivverden. 

Facebook
Del på facebook
Simultaneous
Video og farvet glas. Leveres på USB, med eller uden monitor.
Forhør nærmere om pris
se værket på https://vimeo.com/212091401
Oplag max: 5
Simultaneous II
Video. Leveres på USB, med eller uden monitor.
Forhør nærmere om pris
se værket på https://vimeo.com/192347557
Oplag max: 5
Heart Beat
Video. Leveres på USB, med eller uden monitor.
Forhør nærmere om pris
Skal installeres i mindre rum, stor montre eller lign. Se værket på https://vimeo.com/162486828
Oplag max: 5
Eye
Video. Leveres på USB, med eller uden monitor.
Forhør nærmere om pris
se værket på https://vimeo.com/132032235
Oplag max: 5
Aleffen
Video. Leveres på USB, med eller uden monitor.
Forhør nærmere om pris
Oplag max:
Anne-Marie Pedersen

Anne-Marie Pedersen – Rie – (f. 1962) er kolorist. Hun er uddannet fra Aarhus Kunstakademi i 1992 med fokus på maleriet , og det er det koloristiske blik herfra, hun har taget med over i sine videoer og fotografier. Det er også i maleriet, hun først eksperimenterede og udfordrede bevægelsen i billedet. Der skal ske noget når man kigger på Ries værker, - både i selve værket, men i lige så høj grad, skal der ske noget i beskueren. Det er farverne og bevægelsen, det handler om.

Derfor er det på sin vis også oplagt, at film og video mere og mere er blevet hendes medier. Her kan bevægelsen og farverne komme helt til udfoldelse, og her kan hun arbejde videre med bevægelsen i værket, så den kommer til at indgå på helt nye sammenhænge.

I det koloristisk og kompositorisk smukke værk Aleffen indgår en video af rislende vand. Det bryder det stramt komponerede værk og tilfører det smidighed, sanselighed og fleksibilitet, - den hårde skal og det bløde og smidige indeni.

I andre værker som f.eks. i Eye arbejder Rie meget konkret med den organiske bevægelse, - et stort øje ligger næsten skjult i skovbunden og blinker til den forbipasserende. Øjet har ladet sine farverige indtryk smitte af på bladene omkring, der lyser op i mange forskellige farver. Måske er det et stort monster, der overvåger os fra jordens indre, - et monster fuld af dejlige farver. Uhyggeligt og dejligt på én gang.

På samme måde er  Heart Beat også en konkret organisk bevægelse, - her er det det pulserende, blodrøde hjerte, der er videoens motiv. Videoen vises i et mindre rum – en stor montre – og lyset og bevægelserne i filmen kommer til at påvirke lyset i hele rummet. Videoen er igen en del af en installation, og hjertet bliver helt konkret rummets livgivende katalysator.

I Simoultaneous er det ikke længere et lille rum, men hele omgivelsen, der bliver en del af værket. Rie Pedersens koloristiske tilgang fornægter sig heller ikke her. Gennem projektion, spejling og transparens i flere lag farvet glas, ser man videoen af en kropslige dans udført af et stort stykke blødt stof integreret med livet på gaden udenfor. Et fantastisk smukt værk, der måske peger på, at verden derude kan trænge til mere farve og ro, men også på smukkeste vis understreger den pantomime, som gadens trafikanter eller et stykke papir i blæsten opfører sammen med videoen for øjnene af os.

Anne-Marie Pedersens fotografiske kollager er alle sammensat med hendes sikre farvefornemmelse, og viser billedlige associationer eller kommentarer til hverdagens begivenheder, - det kan være Anne-Maries egne oplevelser, eller hentet i kollagens motivverden. 

Facebook
Del på facebook
Nyhedsbrev