Jacob Juhl bruger verbalsprog, billedsprog og matematik i sine værker
Jacob Juhl
Jacob Juhl

Jacob Juhl har i en årrække arbejdet med et stærkt kondenseret kunstnerisk udtryk, som har æstetiske rødder i minimalismen og konceptkunsten.

Juhls kunst betjener sig af en stille overflade, og den kommer os i møde på en tøvende og tvetydig facon: med formel autoritet adresserer den beskueren med et næsten hørbart påbud om at komme nærmere, og samtidig bidrager den intenderede usynliggørelse til, at vi forstår, at vi må give os god tid, hvis vi skal gøre os håb om at fravriste værkerne deres (universelle) hemmeligheder.

Det gælder i høj grad for værkserien Tilblivelsen, som man fra 6.april – 5.maj kan opleve i Galleri Grundstof. Æstetikken er minimalistisk med et repetitivt, systemisk og stramt formsprog, hvor tallet 29 går igen. Serien mimer alfabetets 29 tegn: 29 kvadratiske billedtavler, hver af dem et ’bogstav’ i et visuelt tegnsprog. Den ensartede og serielle fælleshed dannes af 29 sorthvide fotografier af ’natur’, monteret på egetræ og delvist skjult under mat plexiglas med 29 indgraverede tekster horisontalt langs billedfladernes midterakser. Værket hænger på væggen, der er 29 cm afstand mellem tavlerne, der hver måler 29 x 29 x 2,9 cm. Værkets 29 tekstlinjer korresponderer med det overordnede system, idet hver sætning er formuleret med præcis 29 bogstavkarakterer og hver linje begynder med ’som…’. Men modsat den formelle stringens er teksten prøvende - fra den ene tavle til den næste skabes således spørgende og rytmiske spring.

Jacob Juhl er født 1973 i Kjellerup. Han tager gerne afsæt i fotografier, hvor motiverne bearbejdes med forskellige greb, så værkerne bliver til fysiske objekter snarere end billeder af virkeligheden. Ved at raffinere og integrere f.eks. skulpturelle og litterære elementer skaber Jacob Juhl unikke og kraftfulde værkhybrider, som på samme tid er æstetisk inviterende og intellektuelt krævende. Jacob Juhl har haft en lang række solo- og gruppeudstillinger i Danmark, bl.a. soloudstillingen In the Presence of Absence fra 2016, der blev vist på Galerie Pi i København og XBunker i Sønderborg. Derudover en række udstillinger i udlandet, bl.a. soloudstillingen Fibonacci+1 hos Galerie Martin Mertens i Berlin og udstillingen Imago Mundi i Venedig.

Facebook
Del på facebook
Tilblivelsen #2
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #5
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #11
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max:
Tilblivelsen #14
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #16
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #18
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #20
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #22
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #27
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen #28
Inkjet print på plexiglas monteret på træ
29 x 29 x 2,9 cm - 6.000 kr
Oplag max: Unika
Tilblivelsen - fotobog
Fotobog - unika
14,5 x 14,5 cm, 66 sider - 800 kr
Smuk håndlavet udførelse i lærredsindbinding
Oplag max: Unika
Tilblivelsen - 29 digte
Digtsamling - unika
14,5 x 14,5 cm, 36 sider - 150 kr
Smuk håndlavet udførelse - 29 forskellige samlinger.
Oplag max: Unika
Jacob Juhl

Jacob Juhl har i en årrække arbejdet med et stærkt kondenseret kunstnerisk udtryk, som har æstetiske rødder i minimalismen og konceptkunsten.

Juhls kunst betjener sig af en stille overflade, og den kommer os i møde på en tøvende og tvetydig facon: med formel autoritet adresserer den beskueren med et næsten hørbart påbud om at komme nærmere, og samtidig bidrager den intenderede usynliggørelse til, at vi forstår, at vi må give os god tid, hvis vi skal gøre os håb om at fravriste værkerne deres (universelle) hemmeligheder.

Det gælder i høj grad for værkserien Tilblivelsen, som man fra 6.april – 5.maj kan opleve i Galleri Grundstof. Æstetikken er minimalistisk med et repetitivt, systemisk og stramt formsprog, hvor tallet 29 går igen. Serien mimer alfabetets 29 tegn: 29 kvadratiske billedtavler, hver af dem et ’bogstav’ i et visuelt tegnsprog. Den ensartede og serielle fælleshed dannes af 29 sorthvide fotografier af ’natur’, monteret på egetræ og delvist skjult under mat plexiglas med 29 indgraverede tekster horisontalt langs billedfladernes midterakser. Værket hænger på væggen, der er 29 cm afstand mellem tavlerne, der hver måler 29 x 29 x 2,9 cm. Værkets 29 tekstlinjer korresponderer med det overordnede system, idet hver sætning er formuleret med præcis 29 bogstavkarakterer og hver linje begynder med ’som…’. Men modsat den formelle stringens er teksten prøvende - fra den ene tavle til den næste skabes således spørgende og rytmiske spring.

Jacob Juhl er født 1973 i Kjellerup. Han tager gerne afsæt i fotografier, hvor motiverne bearbejdes med forskellige greb, så værkerne bliver til fysiske objekter snarere end billeder af virkeligheden. Ved at raffinere og integrere f.eks. skulpturelle og litterære elementer skaber Jacob Juhl unikke og kraftfulde værkhybrider, som på samme tid er æstetisk inviterende og intellektuelt krævende. Jacob Juhl har haft en lang række solo- og gruppeudstillinger i Danmark, bl.a. soloudstillingen In the Presence of Absence fra 2016, der blev vist på Galerie Pi i København og XBunker i Sønderborg. Derudover en række udstillinger i udlandet, bl.a. soloudstillingen Fibonacci+1 hos Galerie Martin Mertens i Berlin og udstillingen Imago Mundi i Venedig.

Facebook
Del på facebook
Nyhedsbrev