Fotografier om fotografi - af Martin Zellerhoff
Martin Zellerhoff
Martin Zellerhoff

I udstillingen Photography is no longer what it used to be reflekterer Zellerhoff over i hvor høj grad vores tekniske udstyr – fotografietapparatet, fremkaldelsen, automatikken osv.  – bestemmer, hvad det er fotografen fokuserer på, og i sidste ende, hvad han egentlig ser af omverdenen.

Zellerhoffs udstilling er sammensat af værker med motiver fra fotografiets/fotografens verden. Det er billeder af fotolaboratorier, filmruller, fotografisk teknologi og forældede kameraer. Billederne er fotograferet i forskellige genres æstetik. Man opfatter æstetikken fra kriminalscener, reklamefoto eller teknisk dokumentarisme. Umiddelbart står udstillingen som en historisk dokumentation af det analoge fotografis verden og tekniske muligheder. Men billederne af det komplet ubrugelige spionkamera monteret på en brevdue, det teknologisk antikverede mørkekammerudstyr i modernistisk design og filmrullen fotograferet som et relikvie bidrager alle til dokumentationen af, at teknologien altid er begrænsende for fotografernes handlemuligheder og bestemmende for hvilke motiver, der bliver fotograferet.

Følelsen af at være begrænset af de tekniske eller materialemæssige muligheder er et vilkår for alle kunstnere - ja, for os alle sammen. Det er vel i bund og grund det, der driver nysgerrighed og udvikling. Men det er de samme muligheder og begrænsninger, der får os til at ønske os tilbage til de gode gamle dage. 

Det er dette skisma, som gør udstillingen interessant for alle. Jo mere vi bruger og udvikler teknologien, jo mere oplever vi dens begrænsning - og jo mere oplever vi, at den tager magten fra os.

Martin Zellerhoff (*1964) var i mange år Thomas Struths assistent og fotograf. Det betyder selv sagt, at mange af Thomas Struths værker er fotograferet med Zellerhoff bag kameraet, og det er også ham, der efterfølgende har bearbejdet værkerne. I denne periode begyndte Zellerhoff overvejelser over sammenhængen mellem det grej man har til rådighed og arbejder med, og de værker og motiver man fotograferer. Zellerhoff har udstillet internationalt og fået mange anerkendelser. Udstillingen i samarbejde med Grundstof er hans første soloudstilling i Danmark.

Facebook
Del på facebook
Ohne Titel (Agfamatic 100)
C-print - Eg ramme med passepartout
60x66cm (28x34cm) - 1.520 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Kodachrome 64, KB 24 Exp)
C-print - Eg ramme med passepartout
60x66cm (25x31cm) - 1.520 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Objektivherstellung III)
C-print - Eg ramme med passepartout
94x83cm (54x43cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Labor)
C-print - Eg ramme med passepartout
88x78cm (45x35cm) - 1.520 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Dia Abend)
C-print - Eg ramme med passepartout
81x93cm (36x48cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Patentamt Berlin, Gebrauchsmusterkartei)
C-print - Eg ramme med passepartout
53x67cm (23x34cm) - 1.520 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Polavision)
C-print - Eg ramme med passepartout
92x80cm (47x37cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Agfa Isopan)
C-print - Eg ramme med passepartout
70x64cm (40x34cm) - 1.520 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Tabletop)
C-print - Eg ramme med passepartout
64x76cm (34x46cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Tauben Kamera)
C-print - Eg ramme med passepartout
110x85cm (100x75cm) - 3.780 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (In the studio)
C-print - Eg ramme med passepartout
67x80cm (37x50cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Ohne Titel (Repro)
C-print - Eg ramme med passepartout
34x40cm (24x30cm) - 2.020 EUR
Fra serien Fotogeschichte
Oplag max: 10+2AP
Martin Zellerhoff

I udstillingen Photography is no longer what it used to be reflekterer Zellerhoff over i hvor høj grad vores tekniske udstyr – fotografietapparatet, fremkaldelsen, automatikken osv.  – bestemmer, hvad det er fotografen fokuserer på, og i sidste ende, hvad han egentlig ser af omverdenen.

Zellerhoffs udstilling er sammensat af værker med motiver fra fotografiets/fotografens verden. Det er billeder af fotolaboratorier, filmruller, fotografisk teknologi og forældede kameraer. Billederne er fotograferet i forskellige genres æstetik. Man opfatter æstetikken fra kriminalscener, reklamefoto eller teknisk dokumentarisme. Umiddelbart står udstillingen som en historisk dokumentation af det analoge fotografis verden og tekniske muligheder. Men billederne af det komplet ubrugelige spionkamera monteret på en brevdue, det teknologisk antikverede mørkekammerudstyr i modernistisk design og filmrullen fotograferet som et relikvie bidrager alle til dokumentationen af, at teknologien altid er begrænsende for fotografernes handlemuligheder og bestemmende for hvilke motiver, der bliver fotograferet.

Følelsen af at være begrænset af de tekniske eller materialemæssige muligheder er et vilkår for alle kunstnere - ja, for os alle sammen. Det er vel i bund og grund det, der driver nysgerrighed og udvikling. Men det er de samme muligheder og begrænsninger, der får os til at ønske os tilbage til de gode gamle dage. 

Det er dette skisma, som gør udstillingen interessant for alle. Jo mere vi bruger og udvikler teknologien, jo mere oplever vi dens begrænsning - og jo mere oplever vi, at den tager magten fra os.

Martin Zellerhoff (*1964) var i mange år Thomas Struths assistent og fotograf. Det betyder selv sagt, at mange af Thomas Struths værker er fotograferet med Zellerhoff bag kameraet, og det er også ham, der efterfølgende har bearbejdet værkerne. I denne periode begyndte Zellerhoff overvejelser over sammenhængen mellem det grej man har til rådighed og arbejder med, og de værker og motiver man fotograferer. Zellerhoff har udstillet internationalt og fået mange anerkendelser. Udstillingen i samarbejde med Grundstof er hans første soloudstilling i Danmark.

Facebook
Del på facebook
Nyhedsbrev